Uber en TCA… wie rijdt wie nou eigenlijk klem?

Chauffeurs van Uber kunnen boetes tot 4.200 euro krijgen. In Duitsland is dat zelfs 250.000 euro. In Nederland belagen TCA’ers de Uber-rijders, net zoals ze dat ’98 deden bij Taxidirekt.

Taxidirekt doorbrak na 50 jaar het monopolie van Taxi Centrale Amsterdam. TCA zag hier een plotselinge concurrentie opdoemen en er ontstond een zogenaamde taxioorlog. Er volgden emotionele protesten en klemrijden van chauffeurs.

De chauffeurs van TCA hebben de afgelopen 17 jaar dus nog weinig geleerd. Natuurlijk is het niet fijn als een nieuwe concurrent je markt betreedt. Maar ja, dat heet nou eenmaal marktwerking. En dat is een kostbaar goed. Ik vraag me ook af of de komst van Uber nu direct in de portemonnaie van de TCA’er te voelen is. Ik betwijfel het. Volgens mij is het meer een principiële kwestie. En als dat zo is, dan richten ze zich op de verkeerde concurrent.

Uber is niet de concurrent

Want niet Uber zélf is de concurrent van de taxi-chaffeur. Het is de onbekende concurrent van Uber. Dát is ook de concurrent van TCA.

Een zelfrijdende auto is gisteren begonnen aan een trip van 5.000 km door Amerika. Er zit nu tijdens de rit iemand achter het stuur om in te grijpen als er iets mis gaat. De verwachting is dat er binnen tien jaar taxi’s rondrijden, zoals we die kennen uit ‘Total Recall’.

Op het gebied van ‘self riding cars’ zit Google niet stil. Maar ook Nissan en Mercedes hebben zichzelf 2020 als deadline gegeven: in dat jaar brengen zij de zelfrijdende auto’s naar de markt. Volvo gaat in 2017 al 100 echte klanten in zulke auto’s stoppen.

Het mooie van het systeem van Delphi – dat nu in een Audi zit voor de coast to coast trip – is dat het in principe in elke auto kan worden ingebouwd. Dus wie zegt dat we moeten wachten tot 2020? Het zou zo maar eens heel snel kunnen gaan.

Laat je niet klemrijden

Die discussie over Uber kunnen we vandaag in ieder geval stoppen. Je kan een geliberaliseerde markt niet beschermen met vergunningen en klemrijden. Juridisch kan je misschien nog wat traineren, met een wethouder op je hand. Maar het is een gelopen zaak.

Het doet me aan Napster en Kazaa denken. En zie waar we nu staan met Spotify, iTunes en Google Play Music. De ontwikkeling gaat gewoon verder. Morgen komt er een andere aanbieder met jouw product of dienst in een ander jasje, waar je geen antwoord op hebt. Dat is vervelend.

Maar veel erger is het wanneer je de aanbieder aanvaller uit die andere hoek niet zag aankomen. Die aanbieder die jouw product én dat van je ogenschijnlijk concurrent volledig overbodig maakt. Ga die dan maar eens klemrijden.

Wees zelf je eigen ‘aanbieder uit die andere hoek’. Ontwikkel je eigen zelfrijdende taxi, die met een app te bestellen is. Want die taxi-vergunning? Die is over een aantal jaar niet veel meer waard.


Dit artikel verscheen eerder op LinkedIn.