Iedere dag een envelop

Wat? Werk jij bij PostNL? Niemand stuurt toch nog brieven, man. Wat doen jullie daar dan? V&D achterna?

Er gaat geen verjaardag voorbij of ik word geconfronteerd met mijn werkgeverskeuze.

Tsja… post.

We hadden misschien ook beter PakketNL kunnen heten. In december waren er dagen dat we meer dan 1 miljoen pakketten op een dag bezorgden. Zo’n 30% meer dan het jaar ervoor. En voor sommige webwinkels, zoals bijvoorbeeld Bol.com en Coolblue, bezorgen we zelfs op de dag van de bestelling… of in de avond… of op zondag. Daar kan ik wél mee aankomen tijdens een nieuwjaarsborrel.

Hoe zit het dan met die post? Ja, die markt neemt inderdaad af. Men verwacht dat het marktvolume (voor geadresseerde post) de komende jaren zal dalen met circa 8% (pdf). En de afgelopen vijf jaar daalde het al met zo’n 30%.

Maar we hebben het nog steeds over circa 3,5 miljard poststukken in Nederland. Miljard hè, niet miljoen. Dat is zo’n beetje iedere dag een envelop door de brievenbus van iedere volwassen Nederlander.

Ik sta daar zelf ook telkens weer van te kijken. En met mij vele andere Nederlanders, denk ik. Dit komt waarschijnlijk, omdat consumenten ook slechts 7% van dat volume voor hun rekening nemen. En als je zelf iets niet gebruikt, denk je dat niemand dat doet. Zo denk ik als Netflix’er dat haast niemand meer live tv kijkt 😉

Het mag duidelijk zijn. 93% van de post komt van zakelijk afzenders. Brieven, direct mail en periodieke uitgaven. En natuurlijk zal dit minder worden als ieder bedrijf en elke instantie zijn eigen ‘mijn’-omgeving heeft. Maar DM en periodieke uitgaven zullen voorlopig nog wel even blijven. Misschien wel door het effect van DM op online.

De grens tussen post en pakket is eigenlijk ook vaag. Wanneer je iets heel zwaars in een envelop verstuurt, die toevallig wél door de brievenbus past, noemen wij dat een brievenbuspakje. Maar is dat dan een brief of een pakket? Is dat PostNL of PakketNL?

Hoe dan ook. Mocht je een PostNL’er tegenkomen op een feestje… geen medelijden met ons hoor. Voorlopig hebben we onze handen vol aan een groot deel van die miljarden poststukken en miljoenen pakketten. En met het verdwijnen van de blauwe belastingenveloppen en juist de toename van de blauwe doosjes van Coolblue, gaan we denk ik ook steeds meer glimlachen zien.


Dit artikel verscheen eerder op LinkedIn.