Wanneer een open huis geen open raam had moeten zijn…

Wat mij steeds vaker opvalt is dat de gedeelde foto’s op LinkedIn niet het maximale effect hebben. Best zonde. Je deelt iets tenslotte met een doel – mag ik hopen. En iedereen zal het eens zijn dat een goede visual meer zegt dan 1000 woorden. Er zijn tal van voorbeelden, maar deze sprong mij laatst in het oog.

Een directeur is blij met de opening van zijn nieuwe bedrijfspand en deelt deze foto op LinkedIn:

Misschien is het mijn afwijking, maar ik zie vooral een open raam en geen open bedrijfspand. En ik zie vooral geen leuke relaties en ook geen leuke sfeer.

Als we doorklikken op de foto, zien we gelukkig wel het geheel:

Daar is het werkelijke pand. En de mensen. En zelfs een logo van het bedrijf.
Het was natuurlijk beter geweest als de foto even was bijgesneden, zodat de LinkedIn post er zo uit had kunnen zien:

Het is nog steeds niet echt een vrolijke foto. Soms is de werkelijkheid niet anders.

Hoewel…
In de comments deelt iemand anders nog een foto die ook prima had gepast, letterlijk en figuurlijk:

Een vrolijke, kleurrijke foto met blije mensen en nootjes in een nieuw bedrijfspand.
Wat wil je nog meer?

Kortom… mijn tips aan directeuren die een nieuw bedrijfspand openen en dit delen op social media:

  1. Maak een foto met mensen in een kleurrijke omgeving.
    Het liefst blije mensen in een frisse omgeving. Heb je die niet, vraag iedereen die aanwezig is leuke foto’s naar je te appen. Keuze zat.
  2. Snij de foto bij in ongeveer de verhouding 3:2.
    Daar zijn speciale app’jes voor, maar de meeste smartphones kunnen dit vanuit de standaard foto gallery ook wel. Meest optimaal is 1800 x 1200 pixels (bijgewerkt: juni 2017) voor zowel updates met links als zonder externe links naar websites.
  3. Verzin een pakkende quote voor bij de post.
    Zo eentje waarbij men zich persoonlijk voelt aangesproken en die wat meer achtergrond geeft over de foto. In plaats van:
    Opening bedrijfspand zeer geslaagd! Veel leuke relaties mogen verwelkomen. Leuke sfeer
    Had er ook iets kunnen staan in de trant van:
    Dank voor jullie komst allemaal! De opening van het nieuwe pand van <BEDRIJF> was zeer geslaagd! Vanuit deze nieuwe plek hopen we jullie ook de komende 10 jaar te mogen bedienen.

 

Volgende keer beter. Over 5 jaar is er weer een jubileum 🙂
Succes!