Voorkom Sleepy Hollow op Social

Er kan van alles misgaan in je LinkedIn posts als je foto’s gebruik. Dat beschreef ik al eerder in ‘Wanneer een open huis geen open raam had moeten zijn‘. Kern van het betoog was dat het vaak beter is wanneer de foto bij een post even wordt bijgesneden volgens de juiste verhouding.

Vandaag liep ik weer tegen een aantal sprekende voorbeelden aan. Richard Branson is zeer actief op LinkedIn en is zelfs een officiële LinkedIn influencer. Toch slipt er bij hem wel eens een Sleepy Hollow‘tje door. Oftewel… headless people. Bijvoorbeeld wanneer hij een blog van zijn eigen corporate site deelt:

Meestal zijn deze mensen juist onderwerp van het artikel. Extra belangrijk dus dat ze er een beetje fatsoenlijk op staan. In ieder geval met hun gezicht.

Een ander voorbeeld is een corporate post van dit bedrijf:

Wel sneu voor deze dame. De post gaat juist over haar. Maar ze heeft haar hoofd er niet bij. Doorklikken kan ook niet, want ze zijn vergeten om haar naam door te linken naar haar LinkedIn profiel.

Overigens… wat minder Hollow, maar wel Sleepy is dit voorbeeld in mijn timeline:

Prachtige foto van een knappe dame (ze is tenslotte jurist). Het lijkt alsof ze haar eigen (profiel)foto deelt. Waarom zou iemand dat doen? De comment van haar zelf is ‘Exciting news to share’. Maar wat is er zo exciting? Klikken op de foto geeft het antwoord niet. Dan zoomt de foto in, maar zonder tekst.

Je moet echt op de naam van de persoon klikken en bij zijn of haar Activity op zoek naar het artikel behorende bij de foto:

Misschien is het met opzet. Want ik vergeet haar nu nooit meer een zal zeker aan d’r denken als ik een jurist nodig heb 😉

En terwijl ik aan het typen ben, zie ik nog een voorbeeld voorbij komen op LinkedIn:

In tegenstelling tot de jurist – die er nog een comment bijzette – is hier alleen de foto geliked en daarmee gedeeld. Een stock photo zou ik op het eerste oog zeggen. Ook hier geldt dat klikken op de foto enkel een vergroting oplevert en geen uitleg over het waarom van de foto. Ik kan er thuis bijna een quiz van maken. Zoeken ze een stagiaire? Nee, ze hebben een nieuw kantoor. Of nee, het is de dochter van de directeur.

Na wat doorklikken op namen, kom ik bij de echte post uit. Ze zoeken een administratief medewerker.

Mijn tip aan iedereen die wel eens een foto plaatst of deelt op LinkedIn:

Hak geen hoofden af

Neem de moeite om de foto bij te snijden in ongeveer de verhouding 3:2. Hierdoor voorkom je afgehakte hoofden. Er zijn speciale app’jes voor, maar de meeste smartphones kunnen dit vanuit de standaard foto gallery ook wel. Meest optimaal is 1800 x 1200 pixels (bijgewerkt: juni 2017) voor zowel updates met links als zonder externe links naar websites.

Zet verklarende tekst bij de foto

Als je toch weet dat het nog wel eens mis gaat, kan je er net zo goed op anticiperen: zet wat tekst bij de foto. Het hoeven geen complete advertenties te worden. Het woord ‘Afgestudeerd’ bij een foto van jezelf met een bos bloemen kan voldoende zijn.

 

Kortom: door iets meer moeite te doen rondom het plaatsen op LinkedIn wordt het allemaal wat minder slaapverwekkend en nietszeggend. Daar wordt iedereen beter van.

Volgende keer beter 🙂
Succes!

 

PS. Voor wie niet plaatst, maar liked op LinkedIn:
Met liken deel je het bericht eigenlijk zonder dat je commentaar geeft. Met als gevolg dat je zomaar je eigen connecties en volgers opzadelt met fotoquizen. Als je echt iets wilt delen, druk dan op de Share-knop en voeg een eigen commentaar toe: “Wat gaaf om te zien dat … nu partner is. Gefeliciteerd, welverdiend.” of “Het is een aanrader om bij … te werken. Goede werkgever, zeker doen.”